- Mankovice
- Richard FIala
Asertivita v práci - ano, ale… Ukážeme si, jak na to
Co to je asertivita
Na začátek si pojďme říci, co to je asertivita v práci. Asertivita je schopnost vyrovnaně prosadit své názory, práva, přání či potřeby bez využívání agresivního chování. Jinými slovy schopnost prosadit se bez toho, aniž bychom jakkoliv ublížili někomu jinému.
Stejně důležitá jako asertivita je při komunikaci i schopnost naslouchat a nechat dostatečný prostor ostatním, aby vyjádřili svůj názor. To, co je pro někoho asertivní chování v práci, může druhý kolega považovat za chování agresivní. Je proto nutné být empatický, hledat hranici, která je vždy individuální podle toho, v jakém kolektivu se nacházíte.
Aktuální nabídka práce |
Rady pro asertivní komunikaci
Je vaše komunikace málo nebo příliš asertivní? Pojďte se podívat na pravidla, jak docílit vyrovnané asertivní komunikace. Asertivita je schopnost, která se dá naučit, a přípravou na asertivní rozhovor se vaše asertivita bude zdokonalovat.
- Buďte věcní - mějte připravené argumenty, kterými podložíte nápad, který chcete prosadit;
- Vysvětlujte - vysvětlete, proč je pro vás předkládaný nápad důležitý, co přinese nejen vám, ale i kolegům nebo společnosti;
- Ne - i říkat “ne” se musí umět. Samotné “ne” jako odpověď na jakýkoliv dotaz může působit arogantně. Vysvětlete, proč máte zamítavý postoj a jaká negativa vidíte.
- Neztrácejte sebereflexi - asertivita není o tom, že máte vždy pravdu. Poslouchejte názory ostatních, jejich zpětná vazba vám může pomoci k ještě dokonalejšímu nápadu. Využijte zpětnou vazbu ke svému dalšímu rozvoji.
- Emoce - máme je každý a někdy s námi dokážou pěkně zacloumat. Pokud máte potřebu své emoce vyjádřit, udělejte to verbálně a jasně. Náznaky nemusí být správně pochopené.
- Chyby - všichni chyby děláme, při asertivní komunikaci za ně neseme i plnou odpovědnost.
Asertivní komunikace je připravená, jasná komunikace, kde vysvětlíte “na první dobrou” vše, co je potřeba vysvětlit, podložíte svá tvrzení. A dáte prostor pro diskusi.
Kdykoliv se může stát, že v rámci diskuse nad vámi představeným návrhem vyvstanou nové okolnosti, které váš pohled změní. Zdravě asertivní člověk tuto skutečnost přizná a přijde s návrhem, jaké budou další kroky.
Jak začít jednat asertivně
Existují lety praxe ověřené techniky asertivity, které vám pomohou.
- Kompromis - pokud vám kolega neustále argumentuje proti vašemu návrhu, jeden z jeho argumentů, který vám nejméně uškodí, překlopte do kompromisu.
- Žádost o zpětnou vazbu - požádejte kolegu či nadřízeného, aby vám detailněji vysvětlili, proč si myslí, že jste daný úkol neudělali správně. Jak by jej řešili oni? Co příště můžete udělat jinak?
- Chybovat je lidské - přijměte své chyby a naučte se s nimi pracovat. Jste moc rychlí, odešlete email, aniž byste si jej přečetli? Víte to, tak s tím můžete pracovat!
- Technika gramofonové desky - opakujete svůj požadavek stále dokola. Například “šéfe, slíbil jsi mi dovolenou na příští pátek, prosím, schval mi ji v systému”. A za šéfem chodíte tak dlouho, dokud neschválí. Jste milí, s úsměvem, ale vyžadujete splnění slibu.
Technika otevřených dveří - využívá se při kritice, kdy souhlasíte s tím, co považujete za oprávněné, ale ohradíte se, pokud nesouhlasíte. Současně se dotazujete na detaily jako u druhého bodu “Žádost o zpětnou vazbu”.
Publikováno 27. října 2022